Friday 23 May 2014

Penghinaan.

   Atas satu urusan, aku ke rumah sebuah keluarga yang boleh dikatakan kuat latar belakang agamanya. Nak kata orang yang berjaya pun boleh juga, rumah boleh tahan besar. Pakcik ni orang yang menjaga solat, isteri dan anak-anak perempuannya juga menutup aurat dengan baik. Bersih je muka dia orang satu keluarga. Aku percaya dia orang ni orang yang baik-baik dari wajah dia orang. Ya la, sesetengah orang nampak macam baik tapi belakang, bapak munafik penipu besar. Sampai la satu masa sorang anak perempuan dia datang ke ruang tamu nak hidang air. Aku pun terpandang la muka anak perempuan dia, lepas anak dia masuk jalan patah balik nak ke dapur pakcik tu cakap kat aku 'baru balik dari Al-Azhar tu, jangan main-main'. Aku blur sekejap tapi tersenyum dan angguk kat pakcik tu. Luaran normal, aku bersembang dengan pakcik tu macam biasa tapi dalam kepala duk ligat berfikir. Aku terpandang anak dia tadi, aku tertenung lama sangat ke? Aku pandang sambil buat muka perogol bersiri ke? Tah la. Pakcik ni lebih dulu makan garam dari aku so dari riak muka mungkin dia boleh baca hati orang. Mungkin dia boleh agak aku ni jenis orang yang macam mana. Fikir-fikir balik, aku memang tertarik sekejap dengan wajah bersih dia tapi tak ada rasa nak mengorat anak dia pun. Cukuplah dengan apa yang aku lalui sebelum ni, aku serik dengan perempuan. Dari awal aku masuk rumah dan tengok perwatakan dia orang satu keluarga pun aku dah rasa malu, rasa berdosa, rasa bodoh, hina, cetek ilmu. Dia orang tak hina aku pun, tak adalah. Serius, dia orang memang orang baik-baik cuma aku je yang tiba-tiba rasa macam tu. Mana taknya, dengan pakai rantai, rambut berkaler, t-shirt hitam Foo Fighters, aku jadi malu-malu alah. Mungkin pakcik ni dapat tangkap moment tertarik yang timbul beberapa saat dari riak wajah aku tadi. Tapi yang aku tertanya-tanya ialah apa motif pakcik ni cakap macam tu? Niat dia nak bergurau ke? Bagi amaran? Perli? Aku memang slow sikit, kalau ada orang yang boleh tolong explain, silakan.. aku terima dengan lapang dada. Aku baru kenal dia tak sampai sebulan, aku tak dapat baca lagi sikap pakcik ni. Yang pastinya aku rasa terhina jugak dengan apa yang dia cakap. Aku tak marah pun, sebab hakikatnya aku sedar aku memang bukan lelaki yang baik dan tak layak pun untuk perempuan baik macam tu. Bukan lepas nampak anak dia aku rasa macam tu, memang dah lama pun aku tak pernah rasa layak. Tak nak bersangka buruk, aku anggap dia cuba bergurau je. Aku pun boleh je terima orang bergurau kasar. Kawan-kawan aku pun bersepah yang bergurau kasar, aku sendiri pun macam tu. Tapi aku tengok orang jugak kalau nak bergurau, sesetengah orang tak boleh terima. Silap hari bulan boleh makan flying kick. Apatah lagi dengan orang yang baru kenal, memang tak la aku nak bergurau. Selalunya aku lebih banyak diam. Tapi bila aku diam orang kata aku lembab pulak, kadang-kadang aku sakit hati jugak, aku cuma nak jaga batas tak nak berlebih-lebih sebab baru kenal tapi lain pulak orang tafsir. Sudahnya sampai sekarang aku tak faham apa maksud pakcik ni. Forget it.

No comments:

Post a Comment