Wednesday 28 May 2014

Seperti seharusnya.

                                            

Ada suatu perkara yang tidak akan pernah aku ungkapkan. Biar hanyut dan dilupakan seperti daun yang gugur dari pohon dan jatuh di permukaan sungai lalu dipujuk arus yang membawanya pergi. Biar terabai dan tidak jelas seperti dua orang yang cuba saling berbicara di bawah atap zink yang bingit di hentam titisan hujan lebat. Akan aku pulaukan sarat rasa perih itu selamanya di dasar hati yang paling dalam tiada hidupan dan gelap tanpa sebarang cahaya. Kerana kesabaranku tinggi menggunung tak terhakis oleh deras badai lautan amarahku, kerana kuatnya perasaan sayangku dan kecintaanku yang tidak berbentuk seperti roh yang keluar dari jasad, seperti angin yang dapat di rasa kehadirannya tapi tak pernah terlihat dengan mata kasar, jauh mengatasi dan menutupi busuknya nafas kebencianku dan kekecewaanku.

Biar aku dan tuhanku saja yang tahu apa yang tersirat. Kerana aku sedar tiada jirim yang akan ikhlas mencerna laraku melainkan ia pulang bergema dalam kekosongan ruang hati, pulang menyapa telingaku sendiri lantas menjemput kehampaan. Kerana aku sedar hati ini yang fakir miskin, yang lusuh dan berbau tidak enak pakaiannya, hina dan papa, yang kelaparan dan dahaga yang cuba menadah tangan-tangan kotornya mengharapkan secebis rasa dari sebuah kebijaksanaan lalu kebijaksanaan itu mengusir ia dengan penuh kelembutan tapi cukup menghinakan. Kebijaksanaan yang sudah banyak merantau diluar sana dan merasakan ia sudah mengenal dunia dan sudah arif mengenal hati-hati yang lainnya lalu ia menghalau tanpa mahu memandangpun mata, tidak mahu mendengarpun suara si hati yang fakir dengan kata-kata yang cukup "indah" untuk dicerna ; wahai hati, kau sama sahaja dengan mereka yang pernah ku kenal diluar sana. Kerana kepalsuan dan hati yang buta, biarkan tongkat kepalsuan yang mahal itu berjalan terus tanpa perlu meraba-raba mencari kehampaan yang tercicir. Seandainya ia celik belaka dan walhal ia tahu tapi seakan-akan tidak tahu, biarkan kepalsuan itu melangkah pergi tanpa perlu untuk mempertanyakan apa-apa. Kerana tidak ada apa-apa untuk dipertanyakan. Tidak ada kebenaran yang perlu ditegakkan, tidak ada kesalahan untuk diadili dan dijatuhkan hukuman laksana mahu membalas bunuh si gila yang membunuh. 

Sekiranya ditanya tentang sombong dan angkuh, aku masih yakin akan sentiasa ada jalan untuk melembutkannya. Kerana kesombongan dan keangkuhan adalah seperti besi, segah manapun ia laksana armada perang dilautan ia tetap dapat dirapuhkan dan dipatahkan malah diremukkan. Siapa sangka air yang penuh kelembutan punya kekuatan seperti itu? Tapi aku tidak punya jawapan untuk sebuah kepalsuan dan ketidakjujuran. Yang terbaik bagiku ialah diam, diam dan diam. Kata-kata sang pujangga, pengalaman adalah guru yang terbaik, benar dan bagiku ibuku juga adalah guruku yang terbaik, ibu tidak pernah mengajar untuk membenci, kerana kebencian adalah satu perkara yang sia-sia. Di dalam agama juga ada memberi ruang untuk mereka yang melakukan kesalahan lantas mereka meminta maaf tapi tidak dimaafkan. Dan dipenghujung hari tetaplah aku berdiri disini sebagai seorang hamba, manusia kerdil yang sudah pastinya tidak akan pernah sempurna. Manusia yang tidak ada jawapan untuk banyak perkara. Sememangnya aku seorang manusia yang mudah memberi kemaafan kerana aku juga berharap tuhan mengampunkan aku yang banyak berbuat dosa. 

Padahal ini bukanlah tentang kemaafan. Ini adalah tentang ; jika seribu maaf yang diucapkan, seribu kemaafan jugalah yang akan ia perolehi seperti yang diharapkan, tidak akan kurang malah mungkin lebih. Sampai akhir nafas pun akan sentiasa ada kemaafan. 

Berbicara tentang 'harap', bagiku kepalsuan tidak pernah berharap, kata harap itu hanyalah sekadar dibibir, tidak dihati. Ini adalah tentang seribu benang kemaafan yang tetap tidak akan dapat menjahit luka kehampaan yang terhiris dari sebuah kepalsuan. Sebuah kepalsuan yang ditenun dengan benang yang disalut serbuk kaca halus. Ini adalah tentang setiap nafas yang terhembus, setiap langkah yang dibawa walau kemanapun kepalsuan ini pergi, berapa ramai pun orang yang ditemui sepanjang perjalanan kepalsuan ini, ingatlah dan jangan sesekali lupa wajah seorang makhluk bernyawa yang serba kekurangan dan penuh kecacatan namun punya hati dan perasaan, yang telah dihancurkan oleh sebuah kepalsuan. Sebesar mana kesan kehancuran yang diakibatkan? Aku fikir ianya boleh dipersoalkan malah diperlekehkan, mudah saja dan tidaklah penting bagi sebuah kepalsuan.





                                   


No comments:

Post a Comment