Saturday 23 February 2019

Tentang Rose Fi Amanillah dan masa lalu.

"Ada masa-masanya, masa lalu itu merentas masa dan hadir di depan mata, hadir di dalam kehidupan kita hari ini, tanpa di rancang, melainkan rancangan Dia jualah semata-mata.. Doa di depan Kaabah tidak semestinya dimakbulkan. Di dengari itu pasti tapi dimakbulkan itu tidak semesti"

Jam sudah menunjukkan sekarang sudah pukul 3.07 minit pagi. Aku masih tak dapat lelapkan mata, dalam hati ini ada seribu satu kebimbangan kerana tidak bekerja. Apa yang nak ditakutkan? Oh ya aku sudah bergelar seorang suami dan ayah. Tapi yakinlah! Allah ada..

Kerja pun tidak, sudah macam biawak asyik terperap tidur dalam bilik sampai ke tengah hari. Makin hari makin rasa macam bapak tak guna, jadi hari ini keluar sebentar jalan petang-petang di Lake Garden. Terserempak pula dengan masa lalu.. Cantik kan dia? Tanya sang isteri. Aku diam, iyakan tidak, nafi pun tidak, tidak berminat nak jawab. Saya tidak sedar kehadiran dia, awak yang nampak dan cakap pada saya. Siapa suruh cakap. Awak yang baca blog saya dari sebelum kita jumpa, jadi awak tahu itu hanyalah sekadar masa lalu. Saya tidaklah marah, saya faham.. cuma saya tidak berminat untuk bercakap lagi tentang ini.

Doa di depan Kaabah pasti dimakbulkan tuhan. Selalu kita dengar itu. Tapi bagi aku, doa di depan Kaabah tidak semestinya dimakbulkan. Mungkin ya mungkin tidak, terserah pula cepat atau lambat dan apa pun jawaban-Nya, Dia saja yang tahu apa yang terbaik untukmu kerana Dialah sebaik-baik Perencana.

Di dengari itu pasti tapi dimakbulkan itu tidak semesti. (Hanya sekadar berdasarkan pengalaman sendiri, jika ada yang mahu menegur kata-kata aku ini bahaya, takut melibatkan akidah, silakan saudara-saudariku saya sedia menerima teguran dan mengubah apa yang ditulis). Dia mendengar doa dan tangisku di depan Kaabah, di puncak Bukit Arafah, tapi tidaklah Dia memberi apa yang aku minta. Sebaliknya Dia memberi apa yang aku perlu, itulah Dia temukan saya dan awak. Dia tahu masa lalu itu tidak akan mahu menjalani kehidupan yang seperti awak lalui bersama saya sekarang. Serba kurang..

Dalam ramai-ramai, awak orang yang paling kerap ingatkan saya semula berapa besarnya rasa kasih dan sayangku pada Kyoko, berapa kuatnya aku bertahan mengejar masa lalu sehingga di hadapan Kaabah aku berdoa agar Allah menjadikannya Separuh Aku? Tapi ternyata doaku tidak dimakbulkan Allah walaupun aku menangis merintih. Aku juga tidak mengerti (pada waktu itu) kenapa Allah masih tidak mendengar permintaanku walaupun aku merintih di hadapan Kaabah dan di atas puncak Bukit Arafah? Ternyata kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk ku, Dia tahu siapa yang mampu menyayangiku seadanya aku. Lebih tepat lagi Dia hantarkan awak dan melalui awaklah Dia memberi kasih-sayangNya terhadap saya. Dan saya menyayangimu lebih dari sesiapapun, tetapi tidak pula boleh saya mengutamakan engkau melebihi ibuku, saya menyukaimu satu ketika dulu tapi takdir tidak mendekatkan kita, dan hari ini takdir telah menyatukan kita tanpa pernah kita rancang dan sangka.

Apa yang aku rasa setiap kali masa lalu ini hadir di depan mata hanyalah - sakit. Tidak bermaksud aku berdendam, sudah lama aku let go, memikirkan aku juga ada melukakan perasaan orang, jadi aku memaafkan dengan harapan aku juga dimaafkan manusia dan tuhan. Pernah awak beritahu pada saya yang awak berkecil hati kerana saya tidak menulis apa-apa pun tentang awak disini tapi awak jangan lupa, masa lalu yang satu ini juga pernah saya menulis tentangnya di sini tapi sudah saya padamkan, bukan kerana awak, malah saya telah padam ia demi diri saya sendiri, sebelum saya jumpa awak. Saya padam kerana tidak ada apa yang bagus tentangnya untuk saya kenang melainkan sebuah kesakitan. Adakah ini sudah kedengaran cukup adil untuk awak? Saya harap jawabanmu adalah iya.

Jadi kenapa harus kau rasa cemburu bila membaca kisah-kisah lama perjalanan hidupku? Aku memang sengaja tidak buang penulisan-penulisan lain bukan kerana masih tidak dapat melepaskan cerita lama, tapi kerana aku mahu ingat saat-saat kehampaan itu supaya aku sentiasa beringat bagaimanakah rasanya bila berbohong dan dibohongi, pengkhianatan dan dikhianati, menyayangi dan disayangi, pengorbanan, menghargai dan dilupakan, agar aku dapat menjadi suami yang lebih baik untuk isteri ku kelak, supaya aku tidak melukakan dia kelak kerana aku tahu bagaimana rasanya bila terluka. Sebesar mana pun aku mengasihi orang-orang terdahulu dalam hidupku, tidakkah kau sedar aku meletakkan kedudukanmu lebih tinggi daripada mereka? Hanya kau yang tahu apa aku bercakap benar atau tidak. Dan dari penulisan yang lalu juga jika aku sendiri yang membacanya semula, aku akan melihat sendiri kelemahanku, ketidakmatanganku dalam apa jua perkara, dan kebodohanku.

Dan mungkin lebih baik jika kau pandang ini semua dari satu sisi yang lain. Janganlah membanding-bandingkan siapa yang aku lebih sayang, yang ini dengan yang itu lebih cinta yang mana? Kelemahan yang kau cari, kelemahanlah jua yang akan kau temui kerana aku juga hamba hina manusia biasa. Pandanglah dari satu sisi di mana, itulah aku dan sejauh mana kesanggupanku bila sudah menyayangi makhluk yang bernama perempuan. Janganlah kau cuba menduga sejauh mana aku akan mengejarmu dan mengasihimu dengan jalan berbohong atau berlaku khianat kerana aku memang tidak akan mengejarmu jika kau berbuat sedemikian walaupun sekali, aku lebih santai dan segalanya lebih lancar kerana kau tidak berbuat akan apa yang aku larang dan tidak suka. Mungkin itu sebabnya aku tidak menulis tentangmu kerana aku sedang menikmati hidupku kini. Sedangkan banyak yang aku tulis itu tertulis bila aku merasa sedih. Tidak semua tetapi kebanyakannya.

Orang-orangan selalu menyalahkan tuhan, selalu mempersoalkan dimanakah adilnya tuhan jika seseorang itu sudah ditetapkan di Loh Mahfuz tentang kebahagiaan dan kedukaannya, kekayaan dan kemiskinannya, baik dan jahatnya, malang dan nasib baiknya, syurga atau nerakanya? Semuanya sudah tertulis semenjak kita belum lahir ke dunia.

Kenapakah kau bermimpi tentangku sedangkan kita tidak pernah bertegur sapa sebelum itu? Siapa sangka aku yang hanya menyukaimu hanya dari jauh tidak pernah berani bertegur sapa, telah hidup bersama hari ini? Pernah dengar orang kata "kalau dia tak keluar tadi, mungkin dia masih hidup sekarang, tidak mati di atas jalanraya"? Kenyataan seperti itu adalah salah sama sekali. Setiap tindakan kita membuka lebih banyak pintu kemungkinan. Beratus, beribu, berjuta malah aku percaya beratus-ratus juta kemungkinan. Aku tak tahu apa ayat yang tepat untuk buat kau faham tapi aku boleh bagi satu contoh, pernah tengok Avengers : Infinity War? Doctor Strange cuba lihat ke masa depan, apakah ada kebarangkalian mereka boleh mengalahkan Thanos? Ada, dan cuma satu kemungkinan dalam beribu. Dan mereka mungkin sudah menang jika Star Lord tidak mengikut perasaan, jika Spider Man sempat tarik keluar glove Thanos. Bolehkah kita menyalahkan Star Lord kerana yang dibunuh itu orang yang dia cinta? Atau Spider Man yang salah kerana tidak cukup kuat untuk segera melucutkan glove Thanos? Bagaimanakah keadaannya jika Thor yang berada di tempat Spider Man? Berjaya? Atau masih ada pelbagai kemungkinan yang membuatkan Thor gagal dengan lebih teruk? Atau Black Panther? Winter Soldier? Kita boleh letak sesiapa saja disitu tapi tiada siapa yang akan tahu apa kesudahannya. Mungkin ya, mungkin tidak tapi yang pasti kita sememangnya punya pilihan di atas tindakan kita sendiri. Aku tak berani dan tak pandai cakap lebih tentang ini, sebaiknya kita cari orang yang punya ilmu dan memang bidangnya untuk berbicara dengan lebih dalam tentang ini. Maksud aku ialah tentang tuhan, tentang mereka yang menyalahkan agama dan tuhan di atas kesusahan dan apa pun musibah yang mereka terpaksa harungi, bukan tentang Infinity War.

Lantas, dari apa yang kita lalui petang tadi, adakah sebarang kemungkinan aku kembali merasa cinta pada masa lalu? Adakah kemungkinan aku bertegur sapa dengannya? Adakah kemungkinan aku berbohong pada engkau aku harus meninggalkan kau di situ dan pergi ke tempat lain kerana ada urusan, walhal aku berpatah balik untuk mencari masa lalu? Hasil dari pembohonganku terhadap engkau ini, adakah kemungkinan aku bersama dengan masa lalu? Malah lebih ekstrim, aku terus melutut di kakinya tadi, atau memeluknya menyatakan betapa aku rindu? Atau aku terus mencari dia di rumah untuk menyatakan perasaanku yang tak pernah padam, aku tahu di mana dia tinggal. Mungkin tidak, mungkin dia tidak pernah punya perasaan padaku. Mungkin ya lantas dia mahu hidup bersamaku, segalanya mungkin jika aku memilih pintu-pintu lain siang tadi. Adakah kemungkinan ini semua? Jawabannya - ADA.

TAPI. Tapi di dalam semua kemungkinan-kemungkinan ini, apa yang berlaku tadi? Aku memilih satu pintu dimana aku telah menundukkan pandanganku, mengelak daripada bertembung bersemuka, malah aku membelakangi masa lalu. Aku memilih untuk terus melangkah meluangkan masa yang ada untuk bersama anak kecil ini dan keluarga, ada banyak lagi yang harus aku bimbangkan tentang apa yang bakal mendatang. Kau boleh mula merasa bimbang jika dengan tiba-tiba aku memilih untuk tidak pulang ke ibukota esok, atau tiba-tiba aku jual tiket yang sudah di beli, lagi teruk, aku arahkan kau dan anak pulang dahulu, aku tinggal di sini.

Maka benarlah setiap kedukaan itu berserta hikmah, tidaklah kita di uji dengan sia-sia, perasaan sakit itulah yang saya bawa bersama sampai ke hari ini, bukan dengan niat mahu membalas jika berpeluang, sedikitpun tidak diiringi amarah, tetapi sekadar hanya untuk mengingatkan diri jika saya tahu bagaimana rasa itu, semoga saya tidak berbuat sedemikian pada orang, pada awak. Hakikatnya, setiap makhluk yang Dia hadirkan dalam hidup kita sehingga hari ini, ada memberi bermacam-macam pelajaran, hanya kita saja mahu mengambil pelajaran atau tidak. Dan pada ketika awak ambil gambar ini, masa lalu itu mungkin sedang melintas di belakang saya.. entah, saya tidak menoleh untuk ambil tahu. Kerana ia hanyalah sekadar masa lalu, biarlah ia terus dibelakangku.

Awak pun tahu, saya pernah nyatakan jika saya berpeluang untuk jumpa dan berbicara dengan masa-masa lalu, saya hanya mahu memohon kemaafan. Memang ada orang yang saya sudah minta maaf tapi jawaban yang saya dapatkan dari permintaan maaf itu hanyalah “yang tu nak maafkan atau tak tengok dululah macam mana”.. Apa lagi yang boleh saya katakan, telan sajalah.

No comments:

Post a Comment