Wednesday 3 August 2016

Suara dari syurga.


   Jika ditakdirkan suatu hari nanti aku punya anak, akan aku terapkan segala kebaikan kepadanya sepertimana yang dia perlihatkan dan yang dia terapkan kepadaku. Semoga aku memiliki kekuatannya, ketabahannya, dan kesabarannya. Dan aku sangat berharap agar tuhan tidak akan membiarkan aku tersasar dari landasan keazaman yang seperti ini.

Sangat sukar untuk melihat dia mengalirkan air mata, boleh saja dikira dengan jari dan itu petanda yang baik menurut kata hatiku, petanda kami bukanlah tergolong dalam golongan orang yang derhaka. 

Tapi siapa sangka tanggapan itu salah sama sekali bilamana pada suatu malam aku terbangun dari tidurku dan terdengar seperti orang menangis. 

Yang pada kali pertamanya aku fikir dia selsema. Sehinggalah sampai kepada suatu hari aku terbangun dari tidur ditengah malam dan terdengar bunyi yang sama. 

Adakalanya aku tahu dia menangis kerana adik-beradik yang lain, adakalanya aku tahu akulah puncanya.

Ada hari-harinya di mana aku tidak dapat pulang kerana terlalu sibuk dengan kehidupanku, tapi aku tidak pernah terlepas untuk menelefon dia. 

Orang mau bilang aku manja ya terserah, yang pasti aku memang selalu merindukannya. 

Kalau menelefon, tidak ada apa-apa perihal yang penting pun untuk aku katakan, hanya cakap-cakap kosong. 

Halnya ialah aku tidak dapat duduk senang kalau sehari tak mendengar suara dia. Mau bilang rindu aku malu, padahal tidak ada halangan apa pun untuk aku mengatakan yang aku rindu. 

Mungkin kerana hati yang terlalu dingin membuat aku merasa janggal dengan perkataan itu. 

Sungguh, aku kekok, atau tidak biasa, atau tidak berani untuk menyebut perkataan sayang, cinta, rindu pada makhluk yang bernama perempuan. 

Aku harap dia tahu setiap kali aku menelefon itu tandanya aku rindu. 

Terlalu sulit dan ngeri untuk aku membayangkan bagaimana suatu hari nanti jika aku tidak lagi dapat mendengar suaranya, suara dari syurga.  Dialah malaikat yang tidak bersayap, yang sentiasa berada disisiku dalam apa keadaan pun, di saat aku berada di tempat yang paling gelap, paling sempit, yang  terbawah.. 

No comments:

Post a Comment